Nauka języka angielskiego – jak wykorzystać Internet?

Powszechny dostęp do Internetu pozwala na korzystanie z wielu różnorodnych narzędzi wspomagających uczenie się lub szlifowanie każdej z umiejętności językowych. Należą do nich:

  • czytanie,
  • słuchanie,
  • wymowa,
  • pisanie,
  • rozpoznawanie różnych akcentów,
  • słuchanie/czytanie aby zrozumieć ogólny przekaz,
  • słuchanie/czytanie w celu zrozumienia szczegółowych informacji,
  • realna komunikacja w języku angielskim oraz płynność językowa.

Poza ćwiczeniem umiejętności stricte językowych, korzystanie z zasobów internetowych w j. angielskim umożliwia dorosłym rozwijanie innych umiejętności.

Przykładami mogą być:

  • rozumienie i akceptacja różnic międzykulturowych (np. poprzez oglądanie filmów na Youtube o życiu w różnych krajach),
  • swobodniejsza komunikacja w realnych sytuacjach życiowych, przykładowo podczas planowania podróży (rezerwacja biletów, wymiana korespondencji itd.),
  • nabywanie wiedzy specjalistycznej z tematu, który nas osobiście interesuje (np. mechaniki samochodowej, gotowania, szydełkowania) 

Poniżej znajdziemy przykładowe sposoby ćwiczenia poszczególnych umiejętności językowych:

translatory i słowniki różnego rodzaju (tematyczne, synonimów, antonimów, związków frazeologicznych, itd.) – pozwalają na samokształcenie się i rozwijanie słownictwa

aplikacje różnego rodzaju, np. Duolingo, Fiszkoteka, Kahoot, Squid – w zależności od aplikacji pozwalają na rozwijanie słownictwa oraz gramatyki, osłuchanie się z językiem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenie poprawności językowej

oglądanie kanałów językowych dostępnych na YouTube i czytanie blogów językowych – objaśniają zastosowanie gramatyki, słownictwa, pozwalają na zrozumienie niuansów językowych, różnorodna tematyka pozwala dobrać tematy, które nas interesują, niestety ponieważ konkretny styl tłumaczenia może nie każdemu pasować, trzeba znaleźć tutorial z takim prowadzącym, który odpowiada nam najbardziej

– oglądanie kanałów tematycznych lub tutoriali dostępnych na YouTube i czytanie blogów tematycznych – pozwalają na osłuchanie się z językiem angielskim specyficznym dla danego tematu (np. język techniczny, język sportowy, język kulinarny), poznanie nowego słownictwa, osłuchanie się, pokazują słownictwo w realnym kontekście, są bardzo użyteczne, bo oprócz wiedzy językowej nabywamy też wiedzę specjalistyczną z interesującego nas działu, rozwiązanie problemu etc., a materiał wizualny ułatwia zrozumienie danego tematu

oglądanie filmów po angielsku – pozwalają ćwiczyć rozumienie ze słuchu, osłuchanie się z akcentem, są szansą na nabycie nowego słownictwa, dają możliwość zobaczenia idiomów i związków frazeologicznych w realnym kontekście, dla zaawansowanych polecamy oglądanie filmów bez napisów a dla bardziej początkujących – oglądanie filmów z angielskimi napisami, dobrze jest zacząć od oglądania filmów, które już znamy, oraz takich z popularnym akcentem (amerykańskim lub brytyjskim) a dopiero później oglądać filmy z akcentem szkockim lub irlandzkim 😊

grupy na FB – pozwalają na umawianie spotkań, żeby rozmawiać po angielsku

rozmowy przez Skype – uczą realnej komunikacji, pozwalają ćwiczyć rozumienie ze słuchu oraz doskonalić rozumienie z kontekstu gdy nie znamy wszystkich słów, uczą adekwatnego reagowania językowego do danej sytuacji, pozwalają na osłuchanie się z różnymi akcentami, trenują negocjowanie

Każdy z wyżej wymienionych zasobów internetowych będzie wspomagał proces nauczania. Należy jednak pamiętać, że jedną z podstawowych zasad andragogiki (pedagogiki nauczania dorosłych) jest dostrzegania przez osoby uczące się sensowności i możliwości realnego zastosowania materiału, który przyswaja. Najlepiej jest więc wybierać tematy, które nas interesują i są nam bliskie, np. materiały dotyczące naszego hobby lub związane z naszym życiem zawodowym, jeśli gotujemy, możemy np. szukać  przepisów kulinarnych po angielsku lub  instrukcji naprawy samochodu jeśli potrzebujemy coś naprawić – nauka języka będzie wtedy dużo bardziej efektywna, przyjemna i pożyteczna 😊

Autorki: Katarzyna Pomykała i Marta Miliszkiewicz